jörgenmorgoff

ide szándékozom leírni a svédországi élményeim publikus hányadát. kérdés mennyire leszek effektív... sajnos benne van a pakliban, hogy el fogom hanyagolni a blogot :D

Feliratkozás

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Indafotó képek

Utolsó kommentek

  • eeversion: Jó, hát más ország, más problémák :) (2013.05.06. 21:47) Uppsala ápdét I.
  • cavecat: @eeversion: Nem, 30-40 négyzetmétert nem lehet olyan nagyon sokféleképp :) Ágy asztal tv... ja, it... (2013.05.06. 21:42) Uppsala ápdét I.
  • eeversion: Azt nézem, hogy annak az egy befotózott lakásnak eléggé hasonló a kialakítása a göteborgihoz. Bár ... (2013.05.05. 13:37) Uppsala ápdét I.
  • eeversion: @cavecat: Én mindegyik napon, kivéve az utolsón, akkor tényleg szépen sütött a nap :) Ha a sötétí... (2013.04.11. 10:14) 2012/II., negyedik (utolsó) rész
  • cavecat: Hát, az attól függ, melyik napon fagytál szét.:D Csütörtökön, szombaton és hétfőn kifejezetten szé... (2013.04.02. 20:58) 2012/II., negyedik (utolsó) rész
  • Utolsó 20

2012/II., harmadik rész

2013.02.19. 21:17 cavecat

Jobb későn, mint soha ;)

Rájöttem, hogy azért esik jól a nyári élményeimről írni (már amikor van rá időm...), mert most épp tél van. Még mindig rohadt hideg van, meg sötét, de a karácsonyi fényeket már leszerelték a városban. Csak a szürkeség maradt. Göteborgban legalábbis. Érdekes módon Uppsalában, mivel sokkal kevesebb a felhő, reggel korábban világosodik, este pedig később sötétedik (pedig valamivel északabbra van, mint Gbg!).

Ezzel szemben augusztus végén világos van és meleg :) Miután Magdi hazament, elutaztam egy kéthetes kurzusra Tjärnö-re, egy tengerbiológiai kutatóállomásra. Okozott némi fejtörést, mit csináljak a jákóval (meg a teknőssel) - mivel alig 3 héttel előtte költöztettük ki a pipit Svédországba nem akaródzott még ráadásul odaadni valakinek pesztrálni. Így is stresszeltem szegényt eleget a költözködéssel... Nézegettem szállást, de nem volt, az is messze, és drágán, egy teljes havi fizetésem ráment volna az autóbérlésre és a szállásra. Jobb híján megírtam a problémámat a kurzus szervezőjének, aki nagy örömömre visszaírt, hogy semmi gond, van "állatos szobájuk" (pet room), vihetem magammal a madarat is.* Először azt hittem, hogy az irodák mellett van külön szoba állatoknak, hogy ha pl. valaki magával vinné a kutyáját melóhelyre akkor legyen hova tenni (ilyet már láttam-hallottam máshol is (természetesen Svédországon belül máshol...)), és bár kicsit bizonytalan voltam, mennyire lesz boldog a pipi, ha nélkülem kell aludnia egy idegen helyen, de hát gondoltam legrosszabb esetben fogom a takarómat aztán én is odakucorodok a "pet room"-ba éjszakára. Így hát autót béreltem, becuccoltam a pipit meg a tekit, és elautóztam a Västkust egyik legszebb helyére.

DSC_0488.JPG

A tengerbiológiai kutatóállomás - nem meglepő módon - közvetlenül a tenger mellett van, gyakorlatilag a világ végén, a legközelebbi nagyobbacska település Skee és/vagy Strömstad. Göteborgból kb. 2 óra volt az út, nagyrészt autópályán (az utolsó fél órát kivéve, ami lassú és kacskaringós, ellenben gyönyörű), és miután kicuccoltam, vissza kellett vinnem a kocsit Skee-be (nem láttam értelmét a teljes időszakra autót bérelni, az borzalmasan sokba került volna, és amúgy se volt szükségem autóra, csak az oda- és a visszaútra, a kurzus ideje alatt teljes ellátást kaptunk). Az "autókölcsönző" valójában egy autószalon volt a semmi közepén, filmbeillő helyszín volt, sajnáltam hogy a fényképezőgépet a szálláson hagytam. Kb. ugyanannyi időbe került onnan tömegközlekedéssel visszajutni Tjärnöre, mint autóval Göteborgból...

Mivel a kutatóállomás ennyire távol van mindentől, és a busz naponta kb. 2x jár (reggel, amikor hozza a konyhai és takarítószemélyzetet, meg este, amikor viszi...), ezért bárki akar ott kutatni, az konkrétan odaköltözik arra a pár hétre-hónapra, és két teljes ház áll a vendégek rendelkezésére: a piros és a fehér.

DSC04562.JPGDSC04571.JPG

Én a pirosban laktam, és a pipi is velem: kiderült, hogy a (két darab) pet room ugyanolyan szoba mint bármelyik másik, csak a folyosó legvégén van(nak), és a folyosó-szakasz le van választva egy extra ajtóval, amire ki van írva hogy "lécci csukd be mert lehet hogy laknak itt olyanok akik allergiásak". Egyszerű, de nagyszerű, nem?:) A folyosó végén volt egy extra ajtó, hogy ott lehessen kisunnyogni a kutyával sétálni, megkímélve a többieket a kutyaszőr (-nyál, stb.) expozíciótól.

DSC04560.JPG

A kurzus nagyon tömény volt, délelőtt előadások, délután számítógépes gyakorlatok (statisztika, és az R nevű szoftver használata alapfokon), és mivel az első napot (első hét hétfő) és az utolsót (második hét péntek) a be- és kiköltözésre, utazásra szánták, így a közbeeső hétvégén is tanultunk, mint a güzü. Az üdítő (?) kivétel a vasárnap délután volt, amikor is elvittek minket hajóval Ursholmenre. Sokáig ez volt Svédország legnyugatibb lakott szigete - lakott, merthogy építettek egy világítótornyot, amihez kellett személyzet: lakott rajta 3 világítótoronyász, meg persze volt nekik feleségük, meg gyerekük. Csak ez a három család lakott állandóan a szigeten, de rendszeresen látogatták őket tanítónénik, orvosok, meg vitték nekik a mindenfélét (tüzelő, kaja, ilyesmi) hajóval - muszáj volt, a pöttöm, kopár szigeten nem nagyon lehetett semmit megtermelni. Mivel én a Södra Skärgårdenhez vagyok szokva, nem kicsit voltam csalódott, amikor megláttam ezt:

DSC04623.JPG

Igen, jól látjátok, ezen a szigeten nincs semmi. Semmi. A kurzus tanárai szerint pont ez a jó benne... :D
Ezekben a házikókban laktak anno a népek:

DSC04627.JPG

ezen kívül csak szikla volt, jó sok. Lehet, hogy csak én nem voltam megfelelő hangulatban, de nem nagyon tudtam mihez kezdeni ezzel a szigettel - meg magammal, több mint 2 órán keresztül.:P Már épp készültem éhenhalni, amikor "feltálalták" a tradicionális svéd rákvacsorát: főtt, egész rákokat (shrimp) egy hatalmas műanyagládában. Kár, hogy nem fotóztam le... de sajnos nagyon éhes voltam, és nagyon sokat kellett dolgoznom, hogy jóllakjak, a rákokat ugyanis meg kellett pucolni. Le kellett tépni a fejét, lebontani a farokpáncélját,  és ha valaki rutinos, ez biztosan csak 2 mozdulat, de nekem nem ment túl jól, ráadásul mindenféle gyanús dolgok kerültek elő az állatokból, na ezt inkább ne is részletezzük. Utolsó este is megörvendeztettek minket ezzel a remek hagyománnyal, de akkor többféle rák volt (shrimp, crab, crayfish - ezeknek biztos van magyar nevük is, csak én vagyok műveletlen), meg kagyló, meg osztriga, és már az első 5 perc után sejtettem, hogy vegetáriánusnak kellett volna vallanom magamat, a vegák ugyanis mindenféle küzdelem nélkül fogyasztható fogásokat kaptak.:)

Félreértések elkerülése végett, a kurzus nagyon jó volt, érdekes is, hasznos is, jól is éreztem magamat, a kaja ugyan elég borzalmas volt (nem csak a rákok, hanem úgy általában, az olasz, spanyol, portugál diákok folyamatosan panaszkodtak, és rendszeresen bevitették magukat a városba bevásárolni, hogy főzhessenek maguknak), de bármikor visszamennék még egy körre. Tkp vissza is mentem kicsit, rögtön a hazautazásom utáni napon, amikor Matyi jött Gbg-ba hétvégén - béreltünk egy autót egy napra, egyszerűen muszáj volt megmutatnom neki ezt a helyet, annyira szép. És ha már én nem dokumentáltam rendesen a helyszínt, Matyi megtette helyettem: itt vannak még fotók! ;)

-------------------------------------------------------------------------------------
* Mint utólag kiderült, a fickó azt hitte, csak a haverjai ugratják, és nincs is semmilyen papagáj. Amikor értetlenül néztem rá, ezt a jelenetet említette magyarázatként. Nem mondom, hogy értem. A fickó angol, ha ez esetleg segít valakinek az eset felgöngyölítésében.:)

1 komment

Címkék: utazunk kirándulások

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketesapkás mizo · http://mizo.blog.hu/ 2013.02.20. 10:29:25

Szia! Olyan jól írsz, élvezet olvasni, csak ha lehet kicsit gyakrabban!!!!:-)
süti beállítások módosítása