jörgenmorgoff

ide szándékozom leírni a svédországi élményeim publikus hányadát. kérdés mennyire leszek effektív... sajnos benne van a pakliban, hogy el fogom hanyagolni a blogot :D

Feliratkozás

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Indafotó képek

Utolsó kommentek

• eeversion: Jó, hát más ország, más problémák :) (2013.05.06. 21:47) Uppsala ápdét I.
  • cavecat: @eeversion: Nem, 30-40 négyzetmétert nem lehet olyan nagyon sokféleképp :) Ágy asztal tv... ja, it... (2013.05.06. 21:42) Uppsala ápdét I.
  • eeversion: Azt nézem, hogy annak az egy befotózott lakásnak eléggé hasonló a kialakítása a göteborgihoz. Bár ... (2013.05.05. 13:37) Uppsala ápdét I.
  • eeversion: @cavecat: Én mindegyik napon, kivéve az utolsón, akkor tényleg szépen sütött a nap :) Ha a sötétí... (2013.04.11. 10:14) 2012/II., negyedik (utolsó) rész
  • cavecat: Hát, az attól függ, melyik napon fagytál szét.:D Csütörtökön, szombaton és hétfőn kifejezetten szé... (2013.04.02. 20:58) 2012/II., negyedik (utolsó) rész
  • Utolsó 20

Kiruna

2012.03.06. 15:10 cavecat

Ezt szerintem már mindenkinek elmeséltem külön-külön, szóval nem is tudom, megéri-e megírni a beszámolót - pláne hogy azóta több mint egy hónap eltelt. Esetleg ötleteket adhat olyanoknak, akik épp Kirunába készülnek :)

Ugyanis, ha valakinek van rá ideje-pénze, szerintem mindenképp érdemes ellátogatni Kirunába, nekünk hatalmas élmény volt! Annak ellenére, hogy sajnos végig felhős volt az ég, és ezért egyik este sem láttunk északi fényt. Nyilván az északi fény miatt még egyszer vissza kell mennünk oda északra, de én szívesen megnézném, milyen ott nyáron, amikor nem megy le a nap, sőt, azt is megnézném, milyen a " vårvinter", a "téltavasz", amikor (március-április környékén) már hétágra süt a nap és bőven pluszok vannak napközben, de még nem olvadt el a hó, éjjel meg mínuszok... és az ősz is biztos gyönyörű... Szóval tulképp lehet, hogy szívesen odaköltöznék egy évre :)

Kiruna a legészakibb város Svédországban, az északi sarkkörön túl van. Kb. 18 ezer lakosa van, nagyrészük a vasbányában dolgozik, a maradék meg a turizmusból él. Odautazni leginkább repülővel meg vonattal lehet - a repülő drága, viszont csak 2 óra Stockholmból, a vonat olcsóbb, viszont huszonvalahány óra.

Mi repülővel mentünk, tehát előbb felvonatoztunk Göteborgból Stockholmba, aztán onnan elrepültünk Kirunába. Reggel 7 körül indultunk otthonról, délután fél 5-re értünk Kirunába - nem voltunk éppenséggel frissek és üdék.:) De a mínusz 11 fok frissítőleg hatott :D

Becsekkoltunk a szállodába, pihentünk egy kicsit, aztán mentünk motorosszánozni. Kaptunk meleg overallt, hótaposót, kesztyűt, sapkát, bukósisakot, de mindennek ellenére nem volt melegem. Pedig felhős volt az ég, -18 foknál hidegebb tuti nem volt. Mi lett volna velem, ha nem felhős az ég, és a hőmérséklet az ilyenkor szokásos -30 köré süllyed?... :) A túravazetőnk kint az erdőben megvendégelt minket egy kis teával meg keksszel, hát megdöbbentem, milyen sokáig tart felforralni egy kanna vizet (pedig a szó szoros értelmében beletette a tűzbe).

Elég sűrűre szerveztük a programunkat, másnap aránylag korán keltünk, végigettük a svédasztalos reggelit, aztán mentünk Jukkasjärvibe megnézni a Jéghotelt. Illetve, mentünk volna, ha lett volna busz, de benéztük: az 501-es télen, hétvégén nem jár. A taxi 900 korona oda-vissza, úgyhogy inkább béreltünk egy autót 750-ért.

Nem volt egyszerű így hirtelenjében kocsit találni, de végülis sikerült. A kölcsönzős fickó ugyan némi magyarázkodás közepette adta oda a Dacia kulcsát, bizonygatva, hogy bár román az autó, és a fényszórót nekem kell lekapcsolnom, ha kiszállok, de azért nem rossz kocsi. Hát, én elfogadnám azonnal, zokszó nélkül :) (Dacia Duster 4x4 mindenféle elképzelhető hasznos és haszontalan extrával, többek között ülésfűtéssel és klímával).

Jukkasjärvi kocsival max. fél óra Kirunától, így maradt még egy kis időnk körbesétálni a faluban, mielőtt kezdődött a vezetett túra a jéghotelben. Helyes kis falu, de azért nem bánom, hogy mi inkább Kirunában szálltunk meg...

A jéghotelben déltől volt angol nyelvű vezetés - a "szállóvendégek" este 6-tól reggel 10-ig lehetnek csak a szobájukba, mert napközben jön a turista-áradat :) Nem mintha akarnának tovább maradni: aki rászánja a pénzt, az is max. egy éjszakát tölt a (meglehetősen puritán) jég- vagy hószobákban, a többit a hotel "rendes" (meleg) szobáiban tölti. Így néz ki egy szoba:

Ágy, asztal, szék, slussz. Szekrény nincs, a cuccaidat egy öltözőszekrénybe tudod elzárni arra az éjszakára, amit a jégszobában töltesz. Lefekvés előtt pár órával nem ajánlatos inni, mert wc nincs a szobában. Fel kell öltözni meleg ruhába, belebújni egy hálózsákba ami benne van egy másik hálózsákban. Hőmérséklet mínusz 5-8 fok, ennél hidegebb akkor sincs, ha kint mínusz 30 van. ;) A hó jól szigetel - ja, merthogy a jéghotel hóból van ám :P Mindezt alhangon 3200 koronáért. Tisztára megéri, nem? :D

Nem csak ilyen puritán szobák vannak, minden évben készül néhány műalkotás, "Art Suite", ezeket persze lényegesen több pénzért lehet kivenni (4300-5800 korona).

Persze ezekben sincs túl sok minden az ágyon kívül... Több kép az albumban. ;)

A jéghotel után megcsodáltuk a helyi számi templomot, majd visszaautókáztunk Kirunába.

Elvileg este 6-ra jött értünk a kutyaszános túravezető, gyakorlatilag sajnos amikor felhívtuk, közölte, hogy vasárnapra várt minket, nem szombatra. Így jártunk. Megspóroltunk 2000 koronát, és szegényebbek lettünk egy kutyaszánozós élménnyel :( Ráadásul a kocsit már visszavittük a kölcsönzőbe, mire ez kiderült - ha még nálunk lett volna, elruccanhattunk volna Abiskoba. Ehelyett a városban sétálgattunk, megnéztük a templomot, a városházát, és készült pár kép a hatalmas halmokba hordott hóról is.

Vasárnap délelőtt lovagolni mentünk. Elvileg jávorszarvas-szafari volt, de jávort csak a lovardánál láttunk (a nagy hidegben bejönnek a farmokra kaját lopni a lovaktól :)), az erdőben egy darabot se.

Ültünk viszont izlandi pónin, ami azért vicces, mert nem csak lépni, ügetni és vágtázni tud, hanem van egy "tölt" nevű jármódja. Olyasmi mint az ügetés, csak sokkal kényelmesebb. És nagyon cukik, ahogy szedik a lábukat! :D Én egy Sokki nevű lovon ültem (ő a tarka), Matyi pedig Hvellur-on (ejtsd kb. "fellúr", ő a szürke).

Lovaglás után kaptunk egy remek ebédet, rénszarvashúsból, majd visszavittek Kirunába, ahol felszálltunk a vasbányába menő turistabuszra. A vasbányában a sok technikai részlet mellett megtudhattuk, hogy a (külszíni) bányászat kezdetben két hegyen is folyt: Kiirunavaara és Luossavaara - kiruna számiul hófajdot jelent, luossa pedig lazacot (utóbbi nyilván a hegy lábánál elterülő Luossajärvi tóról kapta a nevét). Ma már csak a Kiirunavaara hegyben bányásznak (már régóta nem külszíni fejtés, hanem mélyművelésű bánya), Luossavaara-t sípályává alakították, a tavat pedig félig lecsapolták, hogy ne folyjon le a bányába. Mivel a vasérc úgy helyezkedik el a földben, hogy mélyen benyúlik a város alá, elköltöztetik a várost; a turistbyrå-ban kiállított maketten és térképen jól látható, a város mely részeit kell záros határidőn belül (értsd: 20-30 év) lebontani, elköltöztetni.

A piros dróton belül található többek között a vasútállomás, a városháza és a templom, de az a hotel is, amiben mi megszálltunk. Kár érte, hangulatos kis hotel... addig menjetek oda, amíg még megvan :)

Pár hasznos oldal, info:
A legtöbb információt ezen a honlapon keresztül találtuk. Mindent érdemes jó előre megszervezni, szerintem a helyszínen programot szervezni már elég necces, mindenki hónapokkal előre be van táblázva. A bányatúrára ("LKAB InfoMine") a fenti honlapon kell jegyet venni, a többit e-mailben szerveztük. Lovagolni Ofelas-ékkal voltunk, motorosszánozni (és majdnem-kutyaszánozni) a Campalta-val. A hotel neve Hotell Vinterpalatset, autót a turistbyrå segítségével foglaltunk (legalább 3 nagy cég - Avis, Hertz, Europcar - elérhető Kirunában, de biztosan van több kicsi is). A jéghotelbe a helyszínen lehet jegyet venni, nem kell előre foglalni.

Mi tuti visszamegyünk még valamikor :)

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.